Blog 5: Visa

10 maart 2020 - Kitale, Kenia

Visum

Deze keer een dagje later met de blog, want we hadden gisteren geen stroom tot 's avonds laat en met een lege laptop konden we niet veel beginnen. Het regenseizoen is hier een beetje begonnen sinds zaterdag. Wat inhoudt dat het meestal tot twee - drie uur in de middag lekker weer is en vanaf dan tot een uurtje of vijf keihard regent waarna weer opklaart. Alleen moet de energiemaatschappij en waterbedrijf hier nog even aan wennen, want het stroom doet het nu 's middags vaak niet en water wordt helaas niet bijgepompt (nu al drie dagen zonder water 😥). Gelukkig vanaf gisteravond weer stroom, snel hebben we alles weer opgeladen 😉 Maar gelukkig is de flessenvoorraad met water nog lang niet op!

De stageweek begon, zoals jullie waarschijnlijk wel kunnen raden, vrij rustig. Johan begon deze week op de vrouwenafdeling en Henry was nog ingedeeld op de mannenafdeling. Hoewel dit niet heel veel zegt, want uiteindelijk zijn we overal en nergens te vinden als er maar iets te doen is. Deze dagen waren wel echt extreem rustig, ongeveer 25 patiënten op vijf afdelingen. Gelukkig is er genoeg om op te ruimen of na te kijken (we komen af en toe nog materialen en medicijnen tegen welke al een tijd niet meer gebruikt zouden mogen worden) dus dat vult de dagen gelukkig nog aardig. We zijn wel steeds verbaasd dat de dag ondanks het niet al te hoge werktempo hard voorbij gaat.

20200302_13522120200302_135219

Maandagavond kregen we even stress, want we kwamen via Wilma erachter dat sinds kort het afgegeven visum een maand geldig was. We hadden een drie maanden visum aangevraagd, dus vanuit gegaan dat we nog even de tijd hadden om dit te regelen. Helaas bleek dat wij toch echt maar een maand met dit visum konden doen. Wilma was zo aardig om ons woensdag naar het Immigration Office in Eldoret te brengen en te helpen met het verlengen van het visum. Eldoret is ongeveer 1,5-2 uur rijden, dus een mooi ritje om wat meer van de omgeving te zien. Dinsdag hadden we nog wat papieren van het ziekenhuis geregeld als bewijs dat we daar stage lopen. De vrouw die ons hielp in het Immigration Office was alleen niet tevreden hiermee en het had aardig wat gepraat nodig om toch een studentenpas in plaats van een duurdere internshippas aan te kunnen vragen. We hadden achteraf geen papieren van ziekenhuis mee moeten nemen, want daarom dacht ze dat we geen studenten meer waren. We moesten dus terug komen met papieren welke ondertekend moesten worden door de directeur van de school van het ziekenhuis. Na dit donderdag geregeld te hebben, zijn we vrijdag terug gegaan. Het was alleen lekker druk in de stad en bij het Immigration Office, maar gelukkig na lang, lang wachten hadden we dan eindelijk de stempel in ons paspoort staan en een studentenpas aangevraagd. We mogen nu zelfs een jaar hier blijven. We gaan er nog over nadenken of we dat ook echt gaan doen 😜 Misschien dat Johan hier wel gaat afstuderen (daar gaan we voor nu nog niet van uit... 😂)

20200304_111047

Ondanks alle papieren rompslomp was het super fijn om in Eldoret te zijn, want ze hebben hier een super eettentje. Johan werd hier vooral helemaal gelukkig van om hier twee keer te kunnen eten. Naar ons idee was het veel te lang geleden dat we zo lekker hebben gegeten 🙊 In de supermarkt hebben we ook een flinke voorraad ingeslagen (vooral koek en snoep voor Henry's vreetbuien), want ze hadden daar net iets meer keus dan in Kitale. We vonden dit toch wel gek dat we het zo bijzonder vonden om weer in zo'n soort winkelcentrum te lopen. Het rook ook super schoon hier. Misschien zijn we toch wel heel snel gewend geraakt aan de situatie hier 😉

20200304_13510020200306_145100Snapchat-1846737452

Het weekend begon met de was en het schoonmaken van het huisje💪 We hadden het plan om middags naar een museum in de stad gaan, alleen het weer sloeg in een keer om. Dus snel alle was naar binnen gehaald! We hebben hier nog niet zo'n harde en lange regenbui gehad. De rest van de dag hebben we dus niet veel gedaan, maar lekker boek gelezen (Henry dan), films gekeken en spelletjes gedaan. Ook zijn we dit weekend voor eerst sportief geweest. We zijn een rondje wezen hardlopen, maar dit viel iets zwaarder dan we dachten. Het was behoorlijk warm en soms best wel een pittige klim, omdat er nog aardig wat hoogteverschil is. Toch was het achteraf heerlijk om een stuk te hardlopen en voor herhaling vatbaar! We kunnen de nieuwe week weer aan 😃

Nog een paar feitjes

- We worden steeds zuiniger met water, zo gebruiken we afwaswater om de wc mee door te spoelen en kunnen we ons 'douchen' met 5-10 liter water 😱

- We pizza gebakken hebben in een pan 👌

- Ze zich hier niet echt druk maken om het coronavirus, er zijn namelijk ergere ziektes hier (het is hier ook nog niet aanwezig zeg men).

Groetjes 🖐🖐🖐🖐🖐

Snapchat-1113264415Snapchat-1540839834

1. Marieke:
    13 maart 2020
    Wat een gedoe met dan visum, vast een opluchting dat t weer geregeld is! Jammer dat je niet elke week een nieuw visum nodig hebt; dat eten ziet er goed uit! 😋
    En die supermarkt.. die moet wel enorm zijn met alleen al honderden flessen ketchup 🙈